پرستارانپرستاریجامعه سلامتسازمانهانظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری مسئول تدوین سیاست‌های کلان دوره های بازآموزی تکمیلی و هیئت‌های مدیره مجریان این سیاست‌ها باشند

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان این‌که  سازمان و شورای عالی نظام پرستاری مسئول تدوین سیاست‌های کلان و هیئت‌های مدیره مجریان این سیاست‌ها باشند، گفت: ضروری است که آموزش‌های عرضی پرستاران بایستی واجد متولی ذی صلاح و مشخصی باشد.

دکتر «آرمین زارعیان» با اشاره به اهمیت موضوع صلاحیت حرفه ای پرستاران و تأکید بر اینکه آموزش مداوم پرستاران از محورهای مهم برای تأیید صلاحیت حرفه ای محسوب میشود، در ادامه اظهار کرد: همه حِرَف وابسته به پزشکی موظفند تا مبانی نظری و مهارتی خود را به روز کنند.

وی کیفیت ارائه آموزش ها را از مباحث مهم برشمرد و افزود: بخشی از آموزش پرستاران به عنوان تیم درمان به صورت آکادمیک و دانشگاهی است که از طریق دانشکده های پرستاری به انجام می رسد  و به عنوان کارشناس پرستاری یا پرستار عمومی آموزشهای پایه را برای ورود به حرفه پرستاری را فرا می گیرند که طبعاض به کسب تجربه و اخذ صلاحیت علمی مداوم پس از دانش اموختگی نیاز دارند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه پرستاران طی ۴ سال نمی توانند همه منابع و زوایای پرستاری عمومی با  توجه به وسعت فراوان آن فرا بگیرند، خاطرنشان کرد: از این رو در کوریکولوم های آموزشی دوره های کارگاهی نیز در نظر گرفته شده است.

دکتر زارعیان با بیان اینکه دوره آموزشی ۴ ساله به علت محدودیت زمانی امکان ایجاد آموزش کامل را فراهم نمی کند، گفت: البته دانشجویان و فارغ التحصیلان در مقاطع بالاتر آموزشی مطالب تخصصی را فرا میگیرند لیکن با عنایت به ظرفیت محدود پذیرش در این دوره ها  همه پرستاران امکان دریافت چنین اموزش های تخصصی را دارا نخواهند بود.

وی ادامه داد: در همه نظامهای آموزشی بحث آموزشهای عرضی مداوم مطرح است که در کنار آموزشهای طولی تعریف میشود که اهمیت آن حفظ کفایت و صلاحیت پرستاران در ارائه خدمات با کیفیت به مددجویان و آحاد مردم است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه دوره های عرضی تخصصی آموزشی نظیر دیالیز، زخم، دیابت و … از این جمله هستند، افزود: بدین ترتیب پرستاران با حضور در چنین دوره هایی در آن حوزه دانشی متمرکز میشوند که می توان به نوعی معادل و هم نظیر با دوره فلوشیپ پزشکی تلقی نمود.

دکتر زارعیان با بیان اینکه این آموزشها با چه شیوه ای باید اجرا شود، تصریح کرد: این آموزشها باید توسط مراجعی ارائه شود که دغدغه آموزش با کیفیت را دارند تا بدین ترتیب فراگیران صلاحیت لازم برای ورود به عرصه های تخصصی تر بالین را داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا